Lyt dog til Forbrugerombudsmanden

Hold da op, hvor har min telefon bimlet og bamlet de sidste par dage.

   Ann var en af de mange, der kom i tvivl - det er svært at huske, hvilken ordning man fik for to år siden. (Foto: mavesen)

Ann var en af de mange, der kom i tvivl - det er svært at huske, hvilken ordning man fik for to år siden. (Foto: mavesen)

Lokalavisen har netop bragt en artikel, der blev delt ud i det meste af København, og hvor jeg gjorde opmærksom på tidsfristen og risikoen for at ryge uforvarende over på digital post. 

Der var bl.a. en mand med en midlertidig ordning, der ikke havde modtaget et brev fra Borgerservice. Hvilket han burde for ikke automatisk at havne på digital post. Der var også den pårørende til en dement mor, som måske havde modtaget et brev - måske ikke. Og så var der også en, der var ved at flytte fra Gentofte Kommune ind til København, og ingen af kommunerne mente, at det var hos dem, hun skulle melde sig og give besked, så hun løb fortvivlet mellem det ene og andet sted.

- Der er så meget på spil, som hun sagde.

Jeg fatter ved grød ikke, hvorfor loven er sat sammen sådan, at hvis man ikke giver lyd, så ryger man uden videre over på digital post - folk har ligesom allerede frabedt sig ordningen. Det kaldes 'passiv accept' eller 'negativ aftalebinding' og det har Forbrugerombudsmanden igen og igen dømt som værende i strid med god markedsføringsskik. 

Ham burde lovgiverne virkelig lytte til.