Teletyveri ved højlys dag

Det kom bag på Elsa, at hun faktisk havde mobilt bredbånd. Hun anede ikke, at Telenor hver måned trak 107 kr. for en ydelse, hun aldrig havde taget i brug.  Telenor vidste godt, at produktet ikke var aktivt, fordi dataforbruget kom aldrig over 0. Alligevel har de siden 2013 løbende hævet penge.

Et andet abonnement Elsa heller aldrig havde fået taget i brug, var et mobilnummer, der skulle erstatte fastnetnummeret. Det har kostet hende 49 kr. hver måned siden 2012. Uden nogensinde at være blevet aktiveret.

Hendes internetforbindelse fik hun for omkring seks år siden, og hastigheden var 2M/512k. Det ville faktisk være en hån, at kalde det en bredbåndsforbindelse i dag, men Telenor har hverken hævet hastigheden eller sænket prisen siden. Hver måned har selskabet hævet 179 af Elsas kroner for 'bredbånd'.

Prisen for mobilabonnementet dækker fri tale og 4GB data om måneden til en pris af 149 kr. Dog kan Elsas mobil ikke engang gå online, og hun taler omkring tre-fire timer om måneden. Hun betaler med andre ord for ret meget, hun ikke bruger.

  Sådan ser den kontante besparelse ud - hver måned - efter Din e-hjælp lavede et teletjek.

Sådan ser den kontante besparelse ud - hver måned - efter Din e-hjælp lavede et teletjek.

Efter vi havde gennemgået Elsas forbrug og behov, ringede vi til Telenor. Nu er internettet så blevet 10(!) gange hurtigere og samtidig billigere. Mobilabonnementet er blevet trimmet, og de inaktive abonnementer er opsagt. I alt sparer Elsa nu 287 kr. om måneden.

Hun er helt med på, det er hendes eget ansvar at holde styr på sine ordninger, men hun er alligevel rystet over, hvordan Telenor bare er blevet ved med at hæve hendes penge i årevis, når de kunne se, abonnementerne slet ikke var taget i brug eller at deres internetforbindelse var til grin. 

- Den 'service' er under lavmålet, og jeg vil nærmest kalde det tyveri, siger Elsa.

Jeg kan simpelthen ikke være mere enig. 

Vores naive håb er en form for kompensation, men det plejer ikke at være tyveknægtes vartegn. I hører nærmere, Telenor.